Patienten verenigingen spelen een belangrijke rol in het zorgstelsel. Dat vindt ook de overheid en daarom worden patienten organisaties gesubsidieerd. Maken de organisaties dit ook waar?

In Nederland hebben we het vaak over de zorgaanbieders (artsen/ziekenhuizen) en de verzekeraars binnen het stelsel van de zorg. De verzekeraars zijn natuurlijk een belangrijke partij als het gaat om de betalen van de zorgkosten voor de behandeling van patienten. De patient als partij waar het om draait is een tijdlang ondergesneeuwd. Maar het laatste jaar zien wij (gelukkig) dat de patient de plaats krijgt die ook normaal zou moeten zijn. Veelal wordt 'de patient' vertegenwoordigd door een patientenvereniging. 

Patienten verenigingen werden in veel gevallen eind jaren '80 van de vorige eeuw opgericht. Een tijd waarin internet zeker nog niet de standaard was. De focus van verenigingen was vooral het organiseren van lotgenotencontact. Elkaar ontmoeten en ervaringen delen is ongelofelijk belangrijk en nuttig. In de jaren daarop groeide de patientenbeweging en werd ook meer gedaan op het gebied van voorlichting. 
Nu anno 2021 is de kern van patienten verenigingen nog steeds: lotgenotencontact, voorlichting en belangenbehartiging. Hoewel de manier waarop dit wordt gedaan natuurlijk heel anders is dan eind vorige eeuw. We zien steeds meer activiteiten 'online' door gebruikmaking van bijvoorbeeld community platforms zoals Facebook en/of de eigen websites van verenigingen. Voor het aspect belangenbehartiging is meer dan vroeger ontzettend belangrijk dat de achterban van de verengiging goed georganiseerd is. We moeten precies weten wie er lid is en hoe we de achterban goed kunnen mobiliseren. 

Dit laatste is nog een punt dat verbeterd kan worden. In nog heel veel gevallen wordt geen gebruik gemaakt van de beschikbare Cloud applicaties om de achterban snel te kunnen mobiliseren als dat nodig is. In veel gevallen werken patientenverenigingen nog met Excel sheets om de naam/adres/woonplaats van hun leden te registeren. Terwijl er zoveel meer mogelijk is waardoor je veel effectiever kunt zijn en je als bestuur veel minder tijd kwijt bent met (leden)administratie.
Denk bijvoorbeeld aan het rechtstreeks kunnen versturen van mailings aan je leden (zonder export naar andere mailprogramma's). Of het gebruik maken van iDeal betalingen voor je contributie betalingen, of misschien wel met een druk op de knop regelen van de automatisch incasso. 

Een goede ledenadministratie is een must voor een patienten vereniging. Zorg ervoor dat je dit aspect goed op orde hebt en het je zo min mogelijk tijd kost. Hierdoor houd je tijd over voor je lotgenotencontact, je voorlichting of je belangenbehartiging! Wij zijn ontstaan vanuit de patientenbeweging. We snappen wat een patientenvereniging drijft en de oplossing die Banster biedt past dan ook 100% op jouw vereniging. 
Meer informatie

Gerelateerde publicaties

Uitgebreide functionaliteiten

Ontwikkeld in samenspraak met gebruikers en op maat in te stellen naar jouw behoefte