Ledenadministratie in de Cloud. Ben je nog eigenaar van de data?
Ledenadministratie in de Cloud. Ben je nog eigenaar van de data? Een ledenadministratie voor mijn vereniging in de Cloud? Kies ik een SAAS-oplossing voor het voeren van de ledenadministratie van mijn vereniging of stichting? En hoe zit het dan met de data die ik in de cloud zet?Let bij de keuze van een online ledenadministratie system voor je vereniging of voor je stichting op. Bij een Cloud oplossing zet je je gegevens op een server van een leverancier. Het is van belang om te weten waar die server zich bevindt. Ons advies is dat je zorgt dat de data van je leden nooit buiten de landsgrenzen gaat. Dus zorgt dat je een systeem kiest waarbij de databases in Nederland staan.
Daarnaast is het van belang om te weten dat jij volgens de Nederlandse wet altijd de eigenaar bent en blijft van de data. Dus als je ooit weg wilt bij een leverancier dan heb je wettelijk recht op je data. Wij hebben meegemaakt dat een vereniging of stichting zijn data niet terugkreeg van de leverancier. Dat is een schending van de wet en onacceptabel. Kijk dus vooraf goed met wie je in zee gaat en zorg dat je weet hoe je bij een eventueel afscheid je data weer terug krijgt. Het beste is natuurlijk dat je ten alle tijden zelf een export kunt maken van je data.
Heb je wat gehad aan dit artikel: Ledenadministratie in de Cloud. Ben je nog eigenaar van de data? Of heb je vragen? laat het ons vooral weten, we helpen je graag.